Cine ne obligă? 
      Legea Contabilității prevede obligativitatea anuală de  inventariere a patrimoniului firmei (active, datorii, capitaluri proprii) și includerea rezultatului inventarierii în situațiile financiare întocmite la sfârșitul anului (Bilanț). 

Cine trebuie să facă inventarierea? 
      Obligația de efectuare a inventarierii o au atât persoanele juridice (SRL, SRL-D) cât și persoanele care obțin venituri din activități independente (PFA, CMI, II, IF, PFI) și țin evidența contabilă în partidă simplă.  
     
Scopul principal al inventarierii este stabilirea situației reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii ale fiecărei entități, precum și a bunurilor și valorilor deținute cu orice titlu, aparținând altor persoane juridice sau fizice, în vederea întocmirii situațiilor financiare anuale, care trebuie să ofere o imagine fidelă a poziției financiare și a performanței entității pentru respectivul exercițiu financiar.
 
Când se face inventarierea? 
      Persoanele juridice sunt obligate să efectueze inventarierea activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, la începutul activitatii, cel putin o dată în cursul anului, în cazul fuziunii sau încetării activității, precum și în următoarele situatii: 
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevăzute de lege; 
b) ori de câte ori sunt indicii că există lipsuri sau plusuri în gestiune, care nu pot fi stabilite cert decât prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune; 
d) cu prilejul reorganizării gestiunilor; 
e) ca urmare a calamitătilor naturale sau a unor cazuri de forță majoră; 
f) în alte cazuri prevăzute de lege. 
      De regulă, inventarierea anuală a activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, la sfârsitul anului, însă acestea pot fi inventariate și la altă dată, cu condiția asigurării valorificării si cuprinderii rezultatelor inventarierii în situațiile financiare anuale (bilanț) întocmite pentru anul fiscal respectiv. 
 
Care sunt documentele care se întocmesc cu ocazia inventarierii? 
      Din procedura anuală de inventariere fac parte : 
Decizie comisie de inventariere • Proceduri de inventariere 
Grafic program de inventariere 
Declaratie gestionar înainte de inventariere 
Liste de inventariere 
Inventariere – confirmări solduri clienți, furnizori 
Inventariere disponibil din casierie 
Proces verbal de sigilare 
Declaratie gestionar dupa inventariere 
Procesul verbal privind rezultatele inventarierii 
Proces verbal de valorificare a rezultatelor inventarierii 
 
Important! 
      Nerespectarea obligatiei de inventariere constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de până la 5.000 de lei , așa cum sunt prevederile art. 41-42 din Legea contabilității. 
 
Acte normative care reglementeaza inventarierea, în vigoare la data prezentului material: 
Legea Contabilității nr.82/1991 cu modificările și completările ulterioare 
Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal 
Legea 163/2018 pentru modificarea şi completarea Legii contabilităţii nr. 82/1991, modificarea şi completarea Legii societăţilor nr. 31/1990, precum şi modificarea Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei- care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului 
OMFP 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii 
ORDIN   Nr. 1802 din 29 decembrie 2014 ‐  pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale şi situațiile financiare anuale consolidate 
OMFP 3103/2017 privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial 
Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung 
OMFP 1447/2023 pentru modificarea și completarea unor reglementări privind documentele financiar-contabile